2014. szeptember 23.

Szolgálunk és védünk

Svájcról azt mondják, hogy rendőrállam. Nem tudom, hogy ki, és mi okból találta ki ezt a sztereotípiát, de jó nagy marhaság.
Igen, jártunkban- keltünkben sok rendőautót láthatunk, de ez nem azt jelenti, hogy azért vannak jelen, hogy bennünket frusztráljanak. A láthatóságnak köszönhetően azzonali beavatkozásra képesek, nem kell órákat várni, hogy kiérjenek egy-egy helyszínre. Most ez jó, vagy rossz?

Eddig nem sok dolgunk volt velük, de amikor igen, abban semmi extra nincs.
Itt valóban érvényesül az otthoni szlogen. Szolgálnak és védenek.
Ha megállítanak, okkal teszik. Azzal kezdik, hogy bemutatkoznak és elmondják, hogy miért történt a feltartóztatás. Olyan nincs, hogy "majd találok valamit".
Eddigi itt tartózkodásunk alkalmával nem találkoztam olyannal, hogy 2-3, de sok esetben négy nyelvet ne sorolt volna fel, amiken képes a kommunikációra.

Első eset még nem sokkal érkezésünk után történt. Beleszaladtam egy felvillanó fénybe. 500 méterrel arrébb már várt a rend derék őre. Annak ellenére, hogy magyar rendszámmal voltam, csak a jogsit kérte el, sem az útlevélre, sem a kocsi papírjára nem volt kíváncsi. Részletesen elmondta, hogy mit követtem el, mennyi a sebességhatár és a tűréshatár. Majd azt is megmutatta egy hivatalos papíron, hogy mennyiben fog ez fájni nekem. Utolsó kérdése, hogy helyben vagy csekken fizetem. Az előzőt választottam, a befizetésről kaptam egy nyugtát is. Majd megállította a forgalmat, hogy gondtalanul visszahajtsak, és jú utat kívánva elköszönt.
Más volt az érzés. Pedig 40 frankkal kevesebb volt a pénztárcában.




A második esetnél már svájci rendszámom volt. Valamikor hajnalban az autópályán autóztam, és az egyik felhajtónál egy rendőrautó sorolt elém. Nem izgultam, gond nem lehet.
Ennek ellenére a következő lehajtónál felvillant a "BITTE FOLGEN" (kérem, kövessen) felirat.
Mi a manó?


Persze, követtem őket és már akkor előkészítettem az iratokat.
Megálltunk, odajöttek. Már nyújtottam a papírokat, de nem vették el, hanem magyaráztak valamit. Egy szót sem értettem. A svájci németet nyomták. Mondtam, hogy esetleg ha átváltanának, azt megköszönném. Persze, nem tudták,  hogy friss hús vagyok. :)
Kiderült, hogy az egyik égőm nem világít. Na, bakker.
Kérdezték, hogy hova megyek. Mondom a reptérre, és sietnem kéne.
A kettő közül a szigorúbb elkezdi magyarázni, hogy ez így balesetveszélyes.
Az hát.
Tudom én, de nekem mennem kéne.
Másik oldalról hümmögés...
Kitalálták, hogy mivel ők is abba az irányba mennek, a kanton határáig kövessem őket, közben pedig lassan világosodik. Felhívták a figyelmemet, hogy a lehető leghamarabb csináltassam meg a világítást. Megígértem én mindent, csak menjünk már. :)
Így történt, hogy aznap rendőri felvezetéssel közlekedtem.



Harmadik eset a párommal történt, egy decemberi éjszakán. Céges vacsoráról autózott haza, amikor megállították. Bemutatkozás, tájékoztatás, hogy rutinellenőrzés.
Megkérdezték, hogy fogyasztott-e alkoholt. A zUram rögtön mondta, hogy igen. Megivott egy üveg sört (ez itt még belefér). Ezután a következő kérdés, hogy megfújja-e a szondát. Ez itt kérdés. Mondjuk, nem tudom mi lett volna, ha azt mondja, hogy nem, de ez szóba sem került. Megfújta.
A szonda nullát mutatott, ezen ő nagyom meglepődött. Lehet, alapból úgy van beállítva ?
Ez soha nem fog kiderülni.
Majd a metódus itt is a megszokott. Jó utat kívánva elköszönés.



Az utolsó fakabátos eset nemrégiben történt, ugyancsak a párommal. Egy utcát keresett, ami még annyira új volt, hogy a naviban sem volt benne, ezért felhívta a megbízóját, hogy igazítsa már útba.
Nem sokáig tartott a dolog, ugyanis az előtte haladó civil autó hátulján is felvillant a kérem kövessen felirat.
Na, ez a szívás...
:)
100.- frankba fájt, de jogos volt. Nincs vita.

Szerintem ez nem olyan sok, és a négyből csak egy volt rutinellenőrzés. Az összes többi okkal történt.
Ha valaki ebből azt szűri le, hogy ez rendőrállam...
... szeretnék én otthon is ilyen rendőráééamot.




5 megjegyzés:

  1. Nem gondolom, hogy a rendőri vegzálások miatt mondanák, hogy rendőrállam.
    Talán a mindent látunk, mindent megfigyelünk, mindenhol kamerák hozzáállás miatt.
    Itt igaz a mondás: "In god we trust. All others we monitor."

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én ezt a mindent látást, megfigyelést, kamerázást nem észlelem.
      Ha rosszul érzem magam, az otthon van, amikor minden boltban biztonsági őrök figyelik minden léptemet.
      :(

      Törlés
  2. Nem a rendőrség jelenléte miatt hívják rendőrállamnak, hanem mert minden őssvájci született besugó. Volt erről sok szó a 80-as években, amikor a végén kötelezték Bernt, hogy adja ki az emberekről az aktákat, amiket microfilmekről nyomtattak ki. Láttam jó néhányat, elképesztő dolgok voltak benne, természetesen a bejelentők nevei le voltak feketítve. Besugni ott állampolgári kötelesség. Nem hinném, hogy mára sokat változott volna ez a helyzet, ami már a 30-as években is fennállt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt nem tudtam. Köszönöm.
      Nekem eddig mindig a rendőri jelenléttel magyarázták.
      Kíváncsi lennék, hogy mit lehet "jelenteni" egy átlagemberről.
      Tudsz említeni példát?

      Törlés
  3. Igy van, ahogy az egyik névtelen irta. A "rendörällam" kifejezés azért ragadt rä Sväjcra, mert itt mindenki "rendör" Értsd ezalatt, hogy mindenki vigyäzz, szol,figyel, esetleg feljelent - bär én ezt nem annyira besugäsként érzékelem, az- nekem- mäst jelent. Abban benne van hogy ezért "jutalmat, elönyt" vär el, ill. kap, az ätlag sväjci ällampolgär nem ezért csinälja, hanem mert hisz abban, hogy a dolgoknak rendben kell zajlania. Ez - szerintem - a direkt demokräciäval magyaräzhato, mert végül is ök szavaztäk meg, ällitottäk fel a szabälyokat, nem felülröl löcsölték räjuk. Ezért kötelességüknek, s érdeküknek érzik a betartäsät ill. betarttatäsät is.

    VálaszTörlés