2016. február 14.

Rendőrállam (?)

Előző írásomban, ami a növekvő munkanéküliségről szólt, hagytam egy kis rejtélyt. Megemlítettem, hogy sok szektorban csökkent az üres álláshelyek száma, ugyanakkor volt egy, amiben növekedett ez a szám.
Lássuk, mi az!
.
.
.

Több ismerősöm nyilatkozott negatívan, amikor meghallották, hogy hol élek.
'Az egy rendőrállam' - hallottam sokszor.
Ha hiszitek, ha nem, eddig én nem vettem észre. Igaz, az elmondható, hogy látható a rendőrség.
Ez engem egy cseppet sem zavar, sőt megnyugtat.
Tudom, ha megállítanak, azt okkal teszik. Nem zaklatnak csak úgy.
Szóval, erről ennyit.
:)
Minap olvastam egy cikket, amiben arról írnak, hogy soha nem nőt ennyire a rendőrség létszáma, mint az elmúlt évben.
Ennek legfőbb oka, hogy nő(tt) az erőszakos bűncselekmények száma. A kantonális rendőrség parancsnokainak konferenciáján az is elhangzott, hogy ezt a számot tovább fogják bővíteni.
2016-ban, a jelenlegi adatok alapján 18 300 rendőr biztosítja a békét és a nyugalmat.
A legnagyobb növekedés Bernre és Zürichre jellemző, 2012 óta 6,6 százalékos a bővülés.
A 2011 évi adatok alapján 10 000 főre 21,1 rendőr jutott, addig ma, 22,1.
Arányaiban Báselban és Genfben van a legtöbb rendőr, és Aargauban és Thurgauban a legkevesebb.

A bővítést, ahogy korábban említetten a terrorizmus lehetősége mellett, a növekvő erőszak indukálja. A parancsnok azt is megemlítette egy interjúban, hogy nőtt a motiváció nélküli erőszakos bűncselekmények száma. Ezek azonnali beavatkozást igényelnek.
Ennek érdekében egy parlamenti csoportot is létrehoztak, ami a rendőrséggel, a bűnügyekkel, az erőszakos cselekményekkel kapcsolatban végez kutatásokat, majd ennek tapasztalatait felhasználva, igyekez nyomást gyakorolni a politikára, valamint megteszik az ehhez szükséges törvénymódosítások javaslatait is.

Ezzel kapcsolatban megnéztem egy friss hirdetést, hogy milyen követelményeket támasztanak egy leendő rendőrrel szemben.

'Der Polizeiberuf stellt hohe Anforderungen an Sie. Wir erwarten grosse Eigenverantwortung, Selbständigkeit, Freude am Kontakt mit Menschen, gute Umgangsformen, Teamfähigkeit, physische und psychische Belastbarkeit und ein Sinn für Gerechtigkeit.
Grundvoraussetzung:
Schweizerisches Bürgerrecht
Obligatorische Schulbildung nach den jeweiligen kantonalen Richtlinien
Anerkannter Berufsabschluss SBFI/BIGA oder gleichwertige Ausbildung (Matura, Studierende mit ca. einjähriger Erwerbstätigkeit o.ä.); Tastaturschreiben und PC-Anwenderkenntnisse
Tadelloser Leumund
Alter: bei Bewerbungseingang mindestens 22 und höchstens 35 Jahre alt
Grösse: Männer ab ca. 170 cm, Frauen ab ca. 160 cm
Sehschärfe: uneingeschränktes Gesichtsfeld, Farbwahrnehmungsfähigkeit
Führerschein: Kategorie B (Handschaltung)'

Röviden magyarul:
Magas követelmények, ami szerint jól tud kapcsolatot teremteni, képes csapatban dolgozni, felelősségteljes, önálló, jó fizikai-, és egészségügyi állapotban van.
Továbbá svájci állampolgár, rendelkezik az elvárt iskolai végzettséggel, számítógépes ismeretei vannak. Fedhetetlen, az életkora 22 és 35 év között van. A magasság min. 170 cm férfiak esetében, nőknél pedig 160 cm. Hibátlan a látása, és van B kat. jogsija.

Megnéztem azt is, hogy mennyi egy rendőr jövedelme.
Nos, egy 33 éves, 10 éves gyakorlattal rendelkező egyén esetében évi 85 ezer frankot lehet keresni, hozzávetőlegesen.
Aki részletesebb információra vágyik, az megnézheti EZEN az oldalon, hogy Bernben például mennyi a javadalmazás.

Eredeti cikk ITT és ITT.


10 megjegyzés:

  1. Érdekes adatok. És ez a bérezés amúgy svájci átlagban milyennek számít?
    És attól a ténytől, hogy - ahogy olvasom - legális lesz a kannabisz, várható valamilyen változás bármilyen irányba? Úgy értem, van erről szó a közbeszédben, vagy a rendőrségi kommunikációban?

    VálaszTörlés
  2. Én azt hittem jóval magasabb a rendőrök fizetése.
    Persze, ehhez jön még gondolom ilyen-olyan plusz.

    Nem lesz legális, csak kialakítanak olyan helyeket - egyelőre kísérleti jelleggel-, ahol felügyelet mellett lehet használni a szert.
    Én nem hallottam, hogy ez vezető téma lenne. Mindenki tudja, hogy jelen van a probléma, de kevésbé rugóznak rajta, mint pl. otthon.
    Erről írtam már korábban, az iskolában sem hívtak azonnal rendőrt, mikor a kölykök mariskát szívtak.
    Aztán, hogy melyik megoldás a jó, azon lehet vitatkozni.

    VálaszTörlés
  3. Aha, tehát nem kifejezetten maga a fizujuk a rendőröknek. Akkor kb átlag? Vagy annál is alacsonyabb? Tényleg csak kiváncsi vagyok, hogy hová lehet belőni, nem akarok nagyon rugózni ezen a kérdésen.
    Hát, nem mondtam h vezető téma :) csak olvastam egy cikket róla, asszem az Indexen.
    Igen, az jó kis vitatéma, hogy vajon melyik megoldás a jobb...nyilván mindkettőnek vannak jó és rossz elemei, aztán hogy mi alapján lehet eldönteni, hogy melyik a jobb, az, gondolom, az adott társadalom érettségétől is függ.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy jó szakmunkás is keres ennyit. Ahogy írtam, én is többre gondoltam.

      Igen, azt a cikket is olvastam. Én pl. csak onnan tudom, az itteni hírekbe még csak nem is láttam.

      Törlés
    2. :) ott vannak ennél fontosabb témák is, gondolom.
      Köszi a válaszokat, engem is meglep, h ilyen alacsony a fizetésük.

      Törlés
  4. Egyik ismerösöm jelentkezett rendörnek, töle szàrmaznak ezek az infok: az alapfizuhoz jär jopàr kiegészités (munkaruha-hozzäjäruläs, lakhatäsi, gyereknevelési extra tämogatäs), több évi fizetett szabadsäg, mint mäs szektorban, és a "szakképzés" idejére is kapnak fizetést, nem csak "ösztöndijat". Neki megéri lecserélni a szakmunkät a rendöri pälyära, mert szerinte jobbak a körülmények. De azt is hozzätette, h a felvételi iräsbeli része nehéz, az szämit igazi szürönek, nem a fizikai teszt. Mindezek Genfre vonatkoznak, mert ez a terület is kantononként szabälyozott.

    VálaszTörlés
  5. A rendorseg a kanton altal alkalmazasban allok beret kapja; zurichben pl. igy nez ki: http://www.pa.zh.ch/internet/finanzdirektion/personalamt/de/anstellungsbedingungen/lohn_leistungen.html

    Bal oldalon a menubol lehet valogatni, hogy mi minden jar nekik, es jo olvasmany pl. a bvg reglement, amit a kantoni alkalmazottak kapnak.

    Szinten fontos, hogy nem az OR vonatkozik rajuk, hanem a "Personalgesetz" - ez minden kantonban mas, itt a zurichi: http://www2.zhlex.zh.ch/appl/zhlex_r.nsf/0/55A95AD334217091C12577E100470448/$file/177.10_27.9.98_71.pdf

    (a munkaido es tappenz passzusok kifejezetten erdekesek.)

    VálaszTörlés
  6. ohhh, visszavonom a mondokam egy reszet, szemmel lathatoan elfelejtettem elolvasni a cikk veget. :) elnezest!

    VálaszTörlés