2016. július 27.

Tények Aargauról - I.

Egy érdekes sorozatot indított az egyik helyi újság, amiben tényeket, statisztiákat adnak közre.
Bár ezek az adatok csak egyetlen kantonra vonatkoznak, érdekes lehet.
Az első részben az autósok kerültek górcső alá.

2015-ben 4,46 millói autót regisztráltak az országban, ami azt jelenti, hogy 100 lakosra 54 autó jut. Az egyébként autós kantonnak is csúfolt Aargauban ez a szám 58. Itt 378 000 regisztrált autó van.
Ha azt vesszük, hogy minden autó átlagban három méter, akkor ha ezeket egymás után rakjuk, akkor az több mint 1100 km, ami majdnem egyenlő a kanton úthálózatával (csoda, ha dugó van?).
Persze, nem mindenki van azonos időben az utakon. Átlagban ezek az autók csak napi egy órát töltenek a forgalomban.
A statisztika némiképp torz, hiszen olyan cég(ek)nek is itt van a székhelye, akik pl. bérbeadással, közvetett lízinggel foglalkoznak, stb.
Azért érdmemes egy pillantást vetni a térképre és megnézni, hogy hol mennyi a 100 főre jutó autók száma.


A sötétzöld 52, vagy több,
a világoszöld 59, vagy több,
a bézs 66, vagy több,
rózsaszín 73, vagy több
bordó 92, vagy több autót jelez.
(Az én falumban 4388 lakosra, 2366 autó jut, ez arányaiban csak 54). Mi kettővel járulunk hozzá a statisztikához. A többi - bár itt parkol -, egy másik önkormányzathoz tartozik.)




Egy másik adatsor, a TOP 5 és a negatív TOP 5 listája, önkormányzatokra vetítve.


Ebből én kivenném rögtön az elsőt - Schinznach Badot -, hisz itt van az egyik legnagyobb autóimpőrtőr cég.

Természetesen a statisztikákat az életkörülmények is befolyásolják. Van olyan település, ahol jobb modú családok élnek, alig akad bérlakás. Sok helyen kétkeresősek a háztartások, ott nem tekinthető luxusnak a több autó. Meg kell jegyezni azt is, hogy az átlagban kielemelkedően jó tömegközlekedési infrasturuktúra nem mindenhol jó.
Sokan a lakhelyükön kívül dolgoznak, amit sok esetben vasút hiányában csak busszal, esetleg több átszállással lehet elérni. Ebben az esetben pedig kényelmesebb, gyorsabb az autó.
Hogy ez miért alakult így? Változtak a szokások. Míg pl. 15 évvel ezelőtt egy-egy településen kvázi nem volt igény a tömegközlekedésre, addíg most nagy szükség lenne rá. Akkoriban olcsóbb lett volna egy taxit biztosítani az utasnak - mondta a szakértő.
Az új megoldások sok pénzbe kerülnek, ami csak részletes költség-haszon elemzés után fontolandó meg.
Ezek mellett azt is figyelembe kell venni, hogy a kantonok lakossága is mozgásban van, állandóan változik. Aargau népességének növekedése például lelassult az utóbbi években.
Elég ehhez néhány nagyobb cég bezárása, vagy épp a munkaerő csökkentése.

Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése